divendres, 19 d’octubre del 2012

CIMIE


El passat 5 i 6 de juliol es va celebrar el primer Congrés Internacional Multidisciplinar d'Investigació Educativa, CIMIE, organitzat per AMIE.
A través de la pàgina web de la UB (Universitat de Barcelona) s'oferia la possibilitat (pels estudiants) de presentar-te com a voluntari, i a canvi podies tenir l'oportunitat d'assistir-hi gratuïtament. No vaig dubtar a presentar-m'hi.
A més de fer les tasques de voluntària vaig assistir a diferents panells, dels quals volia destacar el panell de psicologia portat a terme per les ponents Linda Hargreaves (UCambridge) i Sandra Racionero (UIC) i el panell d'Educació Infantil i Primària portat a terme per Javier Murillo (UAM) i Luis Torrego Egido (UVa).
Sandra Racionero va explicar el funcionament dels "Grups interactius" a l'aula i els seus beneficis en els infants tant cognitivament com a nivell de relació. Cal dir que la seva exposició va ser clara, profunda i impactant.
Els grups interactius han de ser heterogenis i han d'incloure-hi a un adult. És a dir, en una aula de 25 infants, es farien 4 ó 5 grups de nens i nenes de forma equilibrada i cada grup inclouria un adult. La tasca de cada grup és la de resoldre a través del llenguatge quelcom, i la tasca de l'adult ha de ser la de fomentar la interacció. És un aprenentatge dialògic que multiplica les interaccions i permet: Compartir la pròpia opinió, qüestionar la dels altres i la teva pròpia, fer preguntes i pensar en veu alta.
Es tracta doncs, d'una revolució cognitiva, ja que el subjecte pot interpretar des dels seus esquemes, també és constructivista, perquè la persona autònoma construeix el seu pensament (Vigotsky), i aprova la teoria socio-històrica, ja que tanca el cercle didàctic, el subjecte és interdependent (gens + terra + clima).
Pel que fa a la intervenció de Javier Murillo volia destacar diversos aspectes que va esmentar i que comparteixo que són importants pel bon funcionament d'una escola.
Segons ell, "l'escola eficaç és aquella que aconsegueix un desenvolupament integral de tots i cada un dels seus alumnes, superior del que esperaríem, tenint en compte el seu rendiment previ i la situació social, econòmica i cultural de les famílies".
Destacaria alguns aspectes:
· Una bona escola ha de treballar en equip, com la única manera de ser
· El clima escolar influeix directament en els alumnes
· Les famílies col·laboradores ajuden
· L'equip directiu ha de dedicar menys temps a les tasques burocràtiques, i ha d'ajudar i col·laborar amb els mestres
· El currículum ha de ser de qualitat. Ha de fer ús de molts materials i de les noves tecnologies
· S'ha de fer una bona gestió del temps: les classes han de ser puntuals i amb poques interrupcions
· Si no dediquem temps a ensenyar, difícilment els nens podran aprendre
· La comunitat educativa ha de participar
· Els mestres han de poder créixer professionalment
· Les escoles han de tenir bones instal·lacions
· Altes expectatives: "Si les famílies creuen que l'escola no funciona, acabarà per no funcionar" i "si un director no creu en un professor, aquest acabarà sent un mal professor.
 Aquest és un molt breu resum del que vaig escoltar a les diverses presentacions, algunes d'elles enfocades des d'un punt de vista més teòric i d'altres més pràctiques, totes de gran utilitat.