dimarts, 25 de setembre del 2012

Aprenentatge sense emoció: oblit


El 30 de maig passat vaig assistir a la conferència de Montserrat Anton (Dtra. ICE UAB): "Del currículum prescriptiu al currículum real". S'obria l'exposició fotogràfica de l'etapa 0-6 del Baix Llobregat, amb l'objectiu de treballar el traspàs entre l'etapa 0-3 i 0-6, i compartir experiències. La mostra fotogràfica provava el treball que es fa amb els infants a la nostra comarca i les bones pràctiques que es duen a terme.
La Montserrat va dir que els infants de 0-6 anys necessiten de personal molt ben preparat, i té tota la raó. Els nens i nenes en aquesta etapa saben el que necessiten i el que volen, encara que sembli tot el contrari. Són selectius amb els mestres i quan hi ha actituds que no són les correctes ho manifesten amb plors, desgana, rebuig, etc. Són exigents.
Un altre punt que va tractar va ser el joc, i va dir que els infants per aprendre han de jugar. És per això que la majoria d'escoles cuiden molt el tipus de joc que es fa a l'escola i es preocupen en tot moment de proporcionar els materials adequats per afavorir-lo. També hi ha escoles amb patis desorganitzats, amb molts nens corrents d'un lloc cap a l'altre sense sentit, i amb poca varietat d'elements, de textures, de joguines, etc. Encara que també hi ha qui diu que: Total per 20 minuts que estan al pati, no passa res. Doncs, personalment penso que passen moltes coses i moltes.
Va fer un incís sobre el plaer i va deixar constància de que l'aprenentatge sense emoció (Ignacio Morgado) porta a l'oblit. És per això que hi ha moltes escoles que fan fer als infants tot el dia "fitxes", perquè així respecten la natura (per l'alt consum de paper) i emocionen als infants, de ben segur. Perdoneu pel to irònic, però és degut al moment que visc ara. Així és com els fan avorrir el treball i la dedicació a l'aprenentatge. Cal dir, que ja hi ha moltes escoles que aposten per l'aprenentatge des de l'emoció.
Va parlar del JO i els ALTRES, i va dir que sempre ens desenvolupem a partir dels ulls dels altres. L'infant espera la mirada de l'altre o la paraula o el gest, per decidir cap a on va. La resposta de l'adult té molt poder.
També va fer esment de Marta Mata, que va dir que una bona educació infantil implica l'èxit escolar, i una bona educació és aquella que fa que els infants tinguin ganes d'aprendre. Per tant, l'escola ha d'estimular les ganes d'aprendre.
La lecto-escriptura va ser un altre punt i va dir que els mestres han d'ajudar als nens i nenes a tenir ganes d'escriure.
Altres temes van ser l'entorn, els drets dels infants, la comunicació i els llenguatges.
Puc dir que per a mi va ser important assistir a aquest acte perquè he après i el més important és que vaig poder constatar el gran número de professionals implicats en el tema i amb ganes de treballar per l'educació infantil. Aprofito per donar les gràcies a la companya que em va convidar.
Podeu veure la conferència en aquest enllaç.