L'últim dia de classe (30/03/2011) vam pensar i plasmar sobre un cartolina del per què de la importància dels hàbits en l'educació infantil. Els hàbits són conductes automatitzades, i s'aconsegueixen a partir de rutines. N'hi ha de diferents tipus: hàbits de cura i d'higiene, hàbits socials, de treball, alimentaris, i personals.
Una falta d'hàbits en els infants fa que aquests es tornin exigents i que tinguin una manca de límits, interfereixen directament en l'autoestima i l'autonomia dels nens/es. S'han de treballar de manera sistemàtica durant els sis primers anys perquè quedin assolits, després és converteix en una tasca més difícil. En tota aquesta feina és important que l'escola i la família hi treballin conjuntament, però no hem d'exigir als infants el que no toca per edat.
Personalment crec que a l'aula són imprescindibles, per poder treballar amb ordre i amb una certa tranquil·litat, i en la vida també són necessaris. Els nens/es els hi calen límits, perquè els hi donen seguretat en les seves actuacions i a la llarga tindran la capacitat d'autorregular-se.
De tot plegat amb quedo amb la frase que ja vaig sentir el primer dia de classe: les rutines generen hàbits, els hàbits capacitats, i aquestes, a la llarga, competències. Per aconseguir-ho és imprescindible el recolzament de l'adult.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada